Què passaria si paguéssim als nostres alumnes com a premi quan fan bé les coses ? Sí, ja sé que sona, en el millor dels casos, provocador. Però aquest ha estat un experiment real que ha tingut lloc a varies escoles i instituts dels EEUU i que la revista Time del 19 d'abril recull en un interessantíssim reportatge. Es van fer varies proves: pagar als nens un parell de dólars per cada llibre llegit, pagar a d'altres uns 50 $ per bones qualificacions, no pagar amb diners sinó amb privilegis com poder fer servir l'I-pod al pati, etc... Un article que no té desperdici i que, més enllà del que podem pensar, ens deixa unes conclusions molt aprofitables. En deixo dues per qui no tingui temps o ganes de llegir-lo:
1. Només es van incrementar bones conductes i qualificacions quan el pagament era setmanal (i no mensual o trimestral). L'educació demana intervencions ràpides. Aplicat a altres àmbits, per exemple: uns deures corregits després de 3 setmanes d'entregar-los serveixen per alguna cosa ?
2. No es va aconseguir gairebé cap èxit quan es buscava incrementar el nivell de coses que els alumnes no controlen directament (les puntuacions del exàmens, per exemple). En canvi, l'èxit va ser simptomàtic quan del que depenia cobrar els diners podia ser controlat directament pels alumnes (nombre de llibres llegits, hores dedicades a un treball plàstic, deures fets, etc...). I això no ens fa pensar que a l'escola els hem de demanar només coses que depenguin directament d'ells ? Llegeix el llibre, estigues atent, fes els deures,... i no et preocupis de la nota.
No hay comentarios:
Publicar un comentario